Thursday 18 April 2013

Kek Marie / Kek Batik


assalamualaikum cakkk, 

harini kite buat kek marie ataupun sesetengah orang panggel kek batik. okey, ini adalah salah satu kek puuujaaan hati keluarga aku. hihi. sebab sonang sangat nak buatnya. 

ni adalah bahan-bahan yang digunakan utk buat kek batik ni. simple je kan? janji sodappp !



buttercup- 250g
biskut marie- 1 paket
telur dibasuh- 4 bijikkkk
sebuk koko- 5 sudu teh
serbuk milo- 7 sudu teh
gula- 1/2 cawan
esen vanilla- 1/2 sudu teh
susu pekat- 1/2 cawan
air suam- 1/2 cawan



  1. first of all, kita putar kan buttercup bersama-sama dengan gula. putar sampai gula tuu hancur okey. saya putarrrrrr halim. dah pastikan gula tuu hancur, masukkan telur satu persatu. 4 bijik semuanya. putar lagiiii. sampai laa dia kembang macam gambar bawah ni ye.



2. ni rupa apabila buttercup di campurkan dengan gula dan 4 biji telur. see, putar sampai kembang macam ini okeyy. then, masukkan sedikit esen vanilla.



3. okey, lepas yang kita putar-putar tadi kembang, tinggal kan kejap. buat yang ni pulakkkkss. campurkan milo, serbuk koko, air suam dan susu pekat dalam satu periuk yang sedang-sedang saiznya. kacau kacau kan bahan-bahan yang kita campur tadi. jangan sampai berketul-ketul ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian...



4. dah kacau sampai benda tuu tak berketul-ketul, masukkan bahan-bahan yang kita putar tadi tu ke dalam periuk. kacau atas api dengan api yang slow je yeee..kacau sampai bahan-bahan tadi menggelegak macam gunung berapi nak meletuss tuu. dah nampak macam menggelegak semacam tu, masukkan biskut marie yang dipatah-patahkan ke dalam periuk tadi. kacau biskut-biskut tadi biaq semua kena coklat-coklat tuh okey. tutup api. masukkan ke dalam loyang. tekap tekap kan permukaan loyang tu dengan plastik biaq semua bahan-bahan tadi menutupi dasar-dasar loyang tu naaa. biaq dia sejuk dalam 15 minit. baru masukkan ke dalam peti ais. agak-agak dah sejuk, bole laa di makannnnn ~


taraaa, ini lah hasilnya kek batik akuu. gambar ni kurang jelas disebabkan lampu dapuq umah aku yang agak romantikss skit. hihi, maaf. nampak kuranggg comel kan? takpe, janji sedapppp ! sehari je, dah licin. hihih :')

da malas nak menaip panjang-panjang. okey bye -,-


No comments: